Lågkastande plog

 




Bild 1.
Den lågkastande plogen i orginal, den döptes till lågkastande plog typ Boden. Det blev årets idé 89, vinsten för Vägverket skulle bli 99000 per arbetsområde, där det var stora vägmärken, då var det 240 områden i Sverige.

Årets förslag

Vägverkets prov i Hede 88 visade att det bara var plog typ Boden, som klarade att inte kasta snö på vägmärkena oavsett hastighet, plogkarmen kan vara upptill 1,20.

Det har varit drygt 100 plogar på marknaden.

Nackdelen med plogen var att chauförerna tyckte att styrskenan som styr upp snön brantare upp i plogen, gjorde att det drog i bilen.

 

Artikel från NSD

m

Bild 2 och 3.
Den modifierade plogen gör att den både kan vara lågkastande och inte lågkastande.

Styrskenan manövreras från förarplatsen och den åker ut ca 10 cm när plogen skall vara lågkastande.

Som lågkastande, har den samma egenskaper som orginalet.

Man har plogen lågkastande endast när man paserar vägmärket.


Patentansökan är inlämnat, bedömningen är högsta krav på nyhet, uppfinningshöjd och industriell tillämpbarhet.